À TERRE - Embrasser La Nuit
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Stále mě překvapuje, že se o tomto skrytém klenotu produkovaném HBO nemluví více. Kvalitních kriminálních dramat zasazených do Japonska přeci jen rozhodně mnoho není. Zvláště takových, která vycházejí z reálných zkušeností konkrétního člověka. Celý projekt je inspirovaný stejnojmennou knihou od amerického investigativního novináře Jaka Adelsteina, jenž se v devatenácti letech přestěhoval do Japonska, kde studoval tamní literaturu. Adelstein se stal prvním nejaponským novinářem v Yomiuru Shimbun a pracoval zde dlouhých dvanáct let. Za tu dobu pronikl do spousty kauz spojených hlavně s Japonským podsvětím, které představuje Yakuza.
Osmidílný seriál začíná tím, jak se do japonských novin dostal, a následně popisuje jeho cestu ke kriminálním případům. Velmi výmluvně pak komentuje pro našince značně bizarní zvyklosti a zvláštně konzervativní přístup japonské společnosti ke zločinům, k určité kolegialitě a nedůvěru k čemukoliv cizorodému dalece překračující hranici rasismu. Exotické prostředí japonského podsvětí a novinařiny není však jedinou ozdobou celého seriálu.
V první řadě to je příběh se skvěle napsanými charaktery, které nasvěcují jeho linii z různých úhlů. Seriál má štěstí i na obsazení. Vedle vycházející hvězdy Ansela Elgorta, kterého jsem si doteď spojoval spíše s romantickými dramaty, jakými byl například film Hvězdy nám nepřály nebo akční cool jednohubky typu Baby Driver, tu mnoho zajímavých rolí přebírají i japonští herci. Ať už jde o mladého mafiána, kterého hraje Šó Kasamacu nebo Rinko Kikuči, která se blýskla například v Babelu a zde hraje Jakeovu editorku a hlavní nadřízenou v redakci Yomiuru Shimbun. Chemie mezi postavami zatížená právě naprosto odlišným socio-kulturním prostředím a vedlejšími motivacemi je další třešničkou na dortu. Zatímco hlavní postavu Jakea žene poněkud naivní mladická nerozvážnost a touha změnit svět, ostatní postavy mají mnohem méně přímočarou linku. Ať už jde o vzdor vůči rodině, snaha vyrovnat se s minulostí i přítomností, seberealizovat se nebo jen najít ten správný balanc na cestě, která je dlážděná Yakuzou.
Ono „japonství“, propisující se do všeho, co v seriálu vidíme, je vedle herců dalším charakterem v příběhu. Od mezilidských vztahů, přes tuhou hierarchickou strukturu, po přístup Japonců k pojmům jako je například čest. Všechno tohle tu hraje důležitou roli a vše se děje ve vtahujícícm prostředí tokijských neonů a barů. Několikrát jsem si v tomto ohledu vzpomněl na výtečnou krimi plnou nadhledu od Martina McDonagha V Bruggách. Tady se povedlo to samé. Prostředí a město tepe. Není jen kulisou. Hraje svoji významnou úlohu. Představitel hlavní role se dokonce naučil plynně japonsky, což také pomáhá k určité autentičnosti. A pak tu jsou mistrovské scény, které skvěle odrážejí kulturní střet, jako třeba situace, kdy mafián z Yakuzy veze v autě Adelsteina, přičemž se dohadují o poselství textů BACKSTREET BOYS.
TOKYO VICE je vlastně celkem temně působící kriminální drama, které se odehrává ve velmi zajímavém prostředí. Působí autenticky a má výborně napsané postavy. Jediné, co mě na konci zklamalo, je to, že je příběh neukončený. Tedy bude se konat dvojka a na to jsem poslední dobou trochu alergický. Pevně ale doufám, že tady není zaděláno na nekonečnou ságu, protože i kniha Tokyo Vice někde končí. A seriálem jsem vlastě velmi nahlodán si ji koupit, byť co vím, tak u nás nevyšla anglicky.
7,5 / 10
USA, (2022–2023), 15 h 45 min (Minutáž: 54–64 min)
Tvůrci: J.T. Rogers
Režie: Michael Mann, Destin Daniel Cretton, Josef Kubota Wladyka, HIKARI, Alan Poul
Předloha: Jake Adelstein (kniha)
Scénář: J.T. Rogers, Jessica Brickman, Adam Stein, (více)
Kamera: Daniel Satinoff, John Grillo, Diego García
Hudba: Danny Bensi, Saunder Jurriaans
Hrají: Ansel Elgort, Ken Watanabe, Rachel Keller, Ella Rumpf, Rinko Kikuči, Hideaki Itó, Šó Kasamacu, Tomohisa Jamašita, Šun Sugata, Masato Hagiwara, Ajumi Tanida, Kósuke Tojohara, Noémie Nakai, Takaki Uda, Masayoshi Haneda, Eugene Nomura, Jóhei Macukado, Masana Bokuzó, Ken Jamamura, Ajumi Itó, Hanna Komacu
Tokyo Vice je naprostá pecka, ti kteří sledují moji činnost na https://akicon.cz/porady/novinky-asijske-kinematografie/ a CSFD tak ví, že to byl jeden z nejlepších seriálů roku. Kvalitní, realistický krimi seriál, který zobrazuje těžkosti cizince v Japonsku, místní podsvětí, média. Velmi dobře prokreslené charaktery, perfektní herci v hlavních i vedlejších rolích. Musíte být trpěliví a dát seriálu šanci, postupně buduje svoje charaktery a hlavní zápletku, garantuji vám, že se budete bavit, nej. krimi japonský seriál od roku 2018 (https://www.csfd.cz/film/542929-unnatural/recenze/)
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!
Košatý technický death, agresivní náklepy střídá progresivní hravost a přestože se jedná o brutální formu death metalu, je to i dostatečně čitelné. Povedený zvuk dává vyniknout všem instrumentálním parádičkám. A tempo je většinou zabijácké. Palec nahoru.
Tento šťavnatý mix proto-black/deathu s thrashovým zurvalstvom, nasratosťou a rýchlosťou sa mi veru pozdáva. Švédom to krásne hrá, tento debut u slovutných Century Media sa veru podaril.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.